Rutsborgskolan, Bjärred, Lomma kommun

Rutsborgskolan, Bjärred, Lomma kommun
Gå från etikett 01 och sedan framåt.

torsdag 5 november 2015

INNEHÅLL för EV-veckan, i "programmerings- och digitalteknikgruppen"


Här är förslag på aktiviteter till EV-veckan.

0. Allra först! Kropp och själ först! Dagens "Time managers" utses som kör pausgympa varje halvtimme.


  
1. Skapa din blogg.
Du skapar din egen blogg.
I din blogg samlar du veckans arbete och höjdpunkter med text, bilder, filmer.
Lärargenomgång (Blogger) samt elevskapande.

Förslag att lägga upp din blogg: Alla rubriker ska finnas med tillsammans med en dokumentation för varje rubrik (se nedan):
- Hur fungerar Internet?  (3)
- Programmeringsspråk (2)
- Hur är ett bra spel? (4)
- Besök från LBS gymnasium (5)
- Hjärngympa (6)
- Binära talsystemet (7)
- Test av appar (8)
- Scratch (9)
- Min presentation (10)
- Respons på min presentation (10)
- Rörelse (11)
- Appen Quiver (13)
- Min QR-kod (14)

Lägg också till en valfri Gadget.


2. Populära programmeringsspråk.
Uppdrag: Sök svar på frågan ”När/var används t ex Javascript, PHP, C++, BASIC, Scratch?”
Använd Internet och böcker (Bok: Hjälp ditt barn med programmering).

3. Hur funkar Internet?
Vi ser filmen Hur funkar Internet?



Övning: ”Bädda in” filmen ovan i din blogg - lärargenomgång.


4. Vilka är det som gör datorspel och hur lägger man upp ett framgångsrikt spel?
Lärargenomgång (film), förberedelse till besöket fredag.






5. Besök från LBS gymnasieskola (teknisk samt estetisk linje):
Teknisk linje - programmering, Estetisk linje - fokus på grafik.
Dokumentera besöket (in på din blogg)!


6. Hjärngympa - Vi går in och gympar ett tag (skapa konto).
Dokumenterar din gympa (bild, film) (in på din blogg).
Kollar sedan snabbt på Internetmuseumet


7. Hur kan datorer göra beräkningar när allt de förstår är elektriska signaler?:
Binära talsystemet (Lärargenomgång och träning)


8. Testar apparna (ladda ner gratisversionerna): Lightbot, Robot School, Cargo, Legomindstorms fix the city.
Dokumenterar ditt arbete (in på din blogg)!
Dagens tävling: Vem fixar banan först?

 
9. Scratch.


 
  
Här är en lotsning för olika projekt:
https://scratch.mit.edu/hoc/?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=hoc


https://www.iis.se/guide/kom-igang-med-scratch-del-1/ 
 
https://www.iis.se/guide/barnhack-kom-igang-med-scratch-del-2/


Lärargenomgång och elevaktivitet.
Ladda ner Puffin Browser på din ipad.
Öppna länken i Puffin browser https://scratch.mit.edu/ 
Skapa ett konto.
Dokumentera ditt arbete (in på din blogg)! 
Bädda in ditt Scratch-projekt via HTML/JavaScriopt-gadget som lägger till en funktion från en tredje part eller annan kod i din blogg.
Resultatet kommer att bli som en liten bild att klicka på som den du ser till höger på denna sida.
Tips! Ändra storleken i html-koden.  

















Lägg in ditt scratchspel som en gadget på din blogg.

Visa ditt skapade spel och testa varandras spel.


10. Presentera ditt favoritdatorspel och en programmakare:
Sammanställ på din blogg.
Kort presentation av din blogg (för grupp) och innehållet i den.
Du förbereder en fråga för att få respons på din presentation.
Vi ger respons via Mentimeter.
Den som har presentationen tar en "print screen" och lägger in fotot på sin blogg.


11.  "Tipsfrågor"! Vi rör på oss också!

12. Valfritt att testa Kojo.

13. Vi visar hur appen Quiver http://quivervision.com/ kan användas i årskurs 1.
Vi förbereder en demonstration för barnen i årskurs 1 och visar dem sedan hur man använder appen. Inspelning av demonstrationen görs (av filmteamet Rutsborgskolan Live).

2D-Teckningen blir 3D-levande!


Teckningen har en QR-kod (Quick Respons)







14. Vad är en QR-kod? Skapa din egen QR-kod eller här . Koppla din kod till din blogg.

Denna bloggens QR-kod ser ut så här!





15. Vi läser boken "Curly Bracket Den gömda koden" och testar att lösa några av uppdragen i boken IRL - kopplas till ex appen Robot School.














16. Utvärdering.
Frågor som besvaras i Mentimeter (lärargenomgång).