Rutsborgskolan, Bjärred, Lomma kommun

Rutsborgskolan, Bjärred, Lomma kommun
Gå från etikett 01 och sedan framåt.

lördag 7 november 2015

Vad säger forskningen? Hur kopplas den till Rutsborgskolans undervisning?


Vad säger forskningen?

 ”Programmed or not” skriven av Lennart Ronaldsson, KTH, 2015


Summering av avhandlingen:

Ronaldsson frågade programmeringslärare på gymnasieskolan och försökte med sina frågor förstå hur lärarna själva tyckte om undervisningen.

Frågorna var vilka som incitamenten var för att programmering implementerades i svensk skola och vad kan vi lära av detta? och vilka var föreställningarna som  programmeringslärarna uttryckte om programmeringsutbildning i gymnasieskolan?

Två läger av åsikter framkom bland programmeringslärarna dels ansåg ena lägret att alla kan lära sig och det andra lägret menade att det inte är alla som kan lära sig.

Programmering hade inte någon hög status under 70- och 80-talet. Det fanns en inbyggd problematik i ämnet då det mestadels undervisades bland studiemotiverade pojkar. Ett faktum som även finns  i dagens programmeringskurser.

I avhandlingen framgår det att en majoritet av dagens lärare anser att inte alla elever
har förmågan att lära sig programmering. Dessutom ifrågasätter många lärare
om en annorlunda pedagogik kan förbättra elevers lärande. Ronaldsson menar att det finns
en mycket besvärlig undervisningssituation för ämnet, där man kan misstänka
en avsaknad av en didaktisk repertoar.

Avhandlingen avslöjar dessutom en tydlig undervisningspraktik som baserar
sig på uppfattningen att ämnet  snarare skall vara praktiskt än teoretiskt

Det är problematiskt att omsätta ämnet till något som passar alla elever för lärarna . "I
spänningsfältet mellan praktik och teori har lärarna gjort ett (o)medvetet val till 
fördel för de elever som lär sig praktiskt. Programmeringsundervisningen kan därför
uppfattas som exkluderande. I ett större sammanhang kan man därför fråga sig om
dagens undervisning är tillräckligt utvecklad, för att alla elever kan erbjudas de
kunskaper som IT omfattar".

Avhandlingen pekar på ett ämne som har haft stora problem, under lång tid.
Undervisning i programmering tycks vara en utmaning. Hur man än undervisar
som lärare, så har många elever svårt att förstå ämnet.


Hur kopplas forskningen till Rutsborgskolans undervisning?

Vill kunna påverka! I detta projekt har vi för avsikt att ge möjlighet till att arbeta med förståelse för vad programmering är, hur det kan användas och även ta möjligheten att låta äldre barn samarbeta/lära/visa yngre barn hur digital teknik kan skapa upplevelser.
Med äldre och yngre barn tillsammans finns möjlighet att få fler intresserade av programmering.

Vi tillhör lärarkåren som tror att alla kan och om vi börjar tidigare i skolan kommer fler, när de är äldre, ha mer förståelse för programmering.